סטנדרטיזציה של תהליך ההדרכה הקלינית בפיזיותרפיה בשירותי בריאות כללית - הצעד הראשון לשיפור ההדרכה הקלינית ושביעות רצון המדריכים.
גוני מירון, יגאל לברן |
תקציר |
רקע: המדריך הקליני הוגדר במסלול ההכשרה של הפיזיו-תרפיסטים בשירותי בריאות כללית כתפקיד מפתח לקידום מקצוע הפיזיותרפיה. משאבים רבים הוקצו לקידום ההדרכה הקלינית והפיתוח המקצועי של המדריכים. |
יעדי התוכנית:1. יצירת סטנדרטיזציה ארצית בתנאי ההדרכה הקלינית. 2. הגברת היענות המדריכים הקליניים להדרכה. |
מטרה: בדיקת שביעות רצון המדריכים הקליניים ממערך ההדרכה בשירותי בריאות כללית. |
שיטות: התהליך בוצע בשלושה שלבים: שלב א' -נשלח סקר אלקטרוני אנונימי לבדיקת שביעות רצון המדריכים ממערכת התמיכה שנותנת הכללית להדרכה הקלינית. שלב ב' - על בסיס ממצאי הסקר ובהתייעצות עם אנשי מקצוע ומתאמות ההתנסויות מחוגי פיזיותרפיה נבנתה תכנית התערבות. בבסיס התכנית עמדו הכשרת רכזי ההדרכה ופיתוח הנחיות עבודה ארציות. שלב ג' - לאחר תשעה חודשים בוצע סקר עמדות חוזר בקרב מדריכים קליניים. ועדת האתיקה של הכללית אישרה את ביצוע המחקר. |
כלי מדידה: סקר העמדות כלל שישה היגדים שבחנו את שביעות הרצון של המדריכים מהשירות הניתן להם על ידי הכללית. מידת ההסכמה של המדריך עם כל היגד דורגה בין 1 - לא מסכים כלל עד 5 - מסכים במידה רבה מאוד. עבור כל משיב חושב גם סכום הציונים בסקלה של 6 עד 30. בנוסף, נאספו נתונים על תחום העיסוק והוותק של המדריך. |
תוצאות: בשלב א' ענו על הסקר 124 מדריכים קליניים, מתוך כ-200 מדריכים פעילים ממכוני פיזיותרפיה בקהילה ובבתי חולים. ממוצע סכום הציונים הארצי היה 20.9±4.1.הציונים הגבוהים ביותר נמצאו בשירותים שבהם תפקד רכז הדרכה מקומי.בשלב ג' השיבו על הסקר 134 מדריכים קליניים מתוך כ-220 מדריכים פעילים. ממוצע סכום הציונים הארצי עלה בצורה מובהקת מ-20.9±4.1 ל-24.2±3.3 (P<0.000). ממוצע סכום הציונים של המדריכים הוותיקים (מעל 15 שנות הדרכה) 22.68±3.59 היה נמוך יותר מזה של המדריכים בעלי הוותק הבינוני 24.57±3.14 (P=0.15) ומזה של המדריכים הצעירים 24.68±3.05 (P=0.019). היקף ההדרכה הקלינית עלה ב-13%, מ-370 סטודנטים בשנת הלימודים 2014-2015 ל-420 סטודנטים בשנת הלימודים 2015-2016. |
דיון ומסקנות: שביעות הרצון של המדריכים הקליניים מהמערכת התומכת שניתנת להם על ידי הכללית הייתה גבוהה יותר בסקר שבוצע אחרי תכנית ההתערבות. נראה כי תפקיד רכז ההדרכה חיוני לשיפור שביעות הרצון של המדריכים הקליניים. יש להתייחס לאוכלוסיית המדריכים הוותיקים ששביעות הרצון בקרבה נמוכה יותר. |
מילות מפתח: הדרכה קלינית, פיזיותרפיה, כללית, שביעות רצון |